Powered by Ajaxy
77645474 - 021

شایعترین مشکلات کودکان مبتلا به سی.پی. یا فلج مغزی

 

سلامت آنلاین- فلج مغزی یا CP، بیماری حاصل از تولد نوزادان نارس است که به طور معمول ۹ تا ۱۲ ماه پس از تولد نوزاد تشخیص داده می‌شود. یک متخصص در این باره اطلاعاتی ارائه داده که در ادامه می‌توانید بخوانید.
علت بروز فلج مغزی یا سی‌پی نارس بودن نوزاد، ناسازگاری خونی بین جنین و مادر، بی‌کفایتی جفت، عفونت‌های مختلف نوزادی مثل سرخک، یرقان نوزادی و همچنین نرسیدن کافی اکسیژن در زمان زایمان یا طولانی شدن فرایند زایمان است.
معمولا تشخیص این بیماری بین ۹ تا ۱۲ ماهگی شیرخوار است اما گاهی اوقات در اشکال خفیف، تشخیص به تعویق می‌افتد و ممکن است تا دو سالگی مشخص نشود.
شایع‌ترین مشکلاتی که این بیماران با آن دست به گریبانند با توجه به اینکه اغلب این کودکان رژیم غذایی نامناسبی ندارند و موادغذایی کم‌فیبر می‌خورند، احتمال ابتلا به یبوست در آنهاست. علاوه بر این، در معرض کمبود املاح و ریزمغذی‌ها هم هستند که می‌تواند بر شدت بیماری و عوارض ناشی از آن بیفزاید و با توجه به اینکه کمبود کلسیم، ویتامین D ویتامین K و ال‌کارنتین در این بیماران به وضوح دیده می‌شود، باید تحت‌نظر پزشک مکمل مناسب دریافت کنند.
از دیگر مشکلاتی است که ممکن است کودکان مبتلا به این بیماری با آن دست به گریبان باشند سوءتغذیه است که علت آن، عدم توانایی در مصرف غذاهاست و در نوعی از این بیماری، گاهی وقت‌ها تغذیه باید با سرنگ به معده بیمار تزریق شود.
در کودکانی هم که مشکلی از نظر صرف موادغذایی ندارد، بروز چاقی در آنها شایع است چون به دلیل گرفتگی‌های متعدد و مکرر در عضلات و اندام‌ها فعالیت فیزیکی‌‌شان کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه در معرض چاق شدن قرار می‌گیرند. در این بین، کمی بی‌توجهی به تغذیه کودک و دریافت کالری مازاد هم با افزایش وزن بیشتر همراه است که منجر به محدودیت حرکتی می‌شود و برای سلامت کودک خوب نیست.
به دلیل نوع تغذیه این کودکان و تغییرات pH دهان، احتمال بروز پوسیدگی‌های دندانی در آنها شایع است و معمولا برخی از بیماران هم دچار مشکلات تنفسی، تشنج، اختلالات بینایی و شنوایی می‌شوند. علاوه بر این، در کودکان مبتلا به CP، به علت اینکه عملکرد ماهیچه و استخوانی خوب نیست، صفحات رشد نیز زودتر بسته می‌شود و از این رو، قد این بیماران نسبت به میانگین جامعه کوتاه‌تر است بنابراین با توجه به مشکلات متعددی که ممکن است این بیماران با آن مواجه باشند، ضروری است که حتما تحت‌نظر متخصص مغز و اعصاب و در کنار آن، متخصص تغذیه و سپس متخصص طب ورزشی یا طب‌فیزیکی و توانبخشی نیز باشند. (دکتر پیام فرح‌بخش/ پزشک و متخصص تغذیه)

  (4976 بازدید)

1 دیدگاه برای این پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *